fredag 30. oktober 2009

Hallelujainfluensa

Vips, så lå jeg hjemme med feber og knasket Tamiflu. (Vel, bare to om dagen, og de skal ikke tygges). Ikke vet jeg om det er en av de to typene influensa det er snakk om for tiden, og det er usikkert om jeg får testet meg for det selv om diabetesen min har plassert meg i risikosonen.

Nå er det ikke min helsetilstand jeg skal fokusere på, men likheter mellom sykdommen jeg muligens har, og en norsk popgruppe. Det virker nemlig som svineinfluensaen og hallelujakameratene har benyttet seg av samme PR-rådgiver.

Begge har egentlig vanskelige og kjedelige navn som ikke klinger godt og heller ikke fester seg raskt hos tabloide lesere: "Lind, Nilsen, Fuentes, Holm" og "Influensa A (H1N1)". Men fordi de opprinnelige navnevalgene har vært lite praktiske har også nye navn kommet på banen hos skribenter som vil framstå som seriøse, men ikke kjedelige: "Den nye influensaen" og "De nye gitarkameratene" har vært brukt. Sistnevnte navn har ikke blitt særlig godt likt av de egentlige gitarkameratene, men "Den nye influensaen" har blitt bedre tatt i mot. (Uten at den originale influensaen har fått mulighet til å uttale seg).

På tross av, eller på grunn av, sin useriøse undertone er det forøvrig de to navnene jeg først nevnte som selger tabloidaviser som hakka møkk: "Svineinfluensa" og "Hallelujakameratene".

Så da må vel drømmeoverskriften være: "Hallelujakameratene rammet av svineinfluensa"?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar